piątek, 2 grudnia 2016

"Potomkowie" Tosca Lee.

Dzień dobry! 
Hej, hej! Dziś recenzja książki, która przybyła do mnie niespodziewanie, a która zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie. Tosca Lee zaprasza Was do świata, w którym żyją "Potomkowie"... :)


Autor: Tosca Lee.
Wydawnictwo: IUVI.
Strony: 388.

Po przebudzeniu nie pamiętasz nic. Nie wiesz, jak się nazywasz i skąd pochodzisz. Nie rozpoznajesz twarzy ludzi, których kiedyś znałaś. Masz tylko ostrzeżenie, które napisałaś do siebie samej, zanim wymazałaś z pamięci całą przeszłość: Emily, to ja. Ty. Nie pytaj o dwa minione lata… Nie szukaj ich w pamięci i nie staraj się grzebać w przeszłości. Od tego zależy twoje życie. Życie innych ludzi również. Tak przy okazji, nie masz na imię Emily…
[źródło: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/3765817/potomkowie]

Po przeczytaniu opisu tej książki spodziewałam się czegoś innego. Myślałam, że będzie to książka, których było już wiele; ciągle powielane pomysły, ale z innymi szczegółami. Jednak zaintrygowała mnie i postanowiłam jak najszybciej ją przeczytać. Opis nie zdradził w tym przypadku zalet książki "Potomkowie". Nie myślałam, że spodoba mi się tak bardzo. 
Początek jest bardzo tajemniczy. Autorka wprowadza pewne zabiegi, które zachęcają czytelnika do dalszego zagłębiania się w historię. Główne składniki tej pozycji? Tajemnica, intryga oraz misternie przedstawiony świat pełen niebezpieczeństw oraz wielu postaci. Wszystko to sprawia, że książkę czyta się bardzo szybko i przyjemnie. Styl pani Lee jest przystępny dla szerokiego grona odbiorców. 
Akcja rozwija się stopniowo, ale czytelnik nie może się nudzić. Bohaterom ciągle przydarzają się jakieś sytuacje, które nadają historii dobrego tempa. Z każdą stroną treść zaskakuje coraz bardziej, a rozdziały przemijają jeden za drugim. Końcówka to emocjonalny rollercoaster, od którego bardzo trudno się oderwać. To jedna z nielicznych książek, która odnosi się do kultury i historii środkowej i południowej Europy. Ponadto większa część akcji dzieje się właśnie tutaj. To sprawia, że książka wyłamuje się ze schematu - Ameryka i Wielka Brytania nie są dłużej miejscami, gdzie dzieją się najważniejsze rzeczy. To wszystko okraszone jest dawką wyważonego humoru, ale nie brakuje tu także scen, w których jest bardzo poważnie oraz dramatycznie. 
Podczas czytania można odnaleźć w tekście nawiązania do innych książek, lekkie inspiracje. To nie przeszkadza mi w stwierdzeniu, iż ogólnie "Potomkowie" są bardzo oryginalną powieścią. Pojawia się tutaj motyw utraty pamięci, który coraz częściej jest wykorzystywany przez twórców literackich, i nie tylko tych. Prawdę mówiąc, nie zmienia to faktu, że w tej pozycji jest to przedstawione w bardzo fajny sposób, niezwykle tajemniczy, a zarazem niebezpieczny.  
Wszystkie postaci zasługują tutaj na oklaski i pokłony, ponieważ są niesamowite. Autorka wykreowała je wszystkie jako prawdziwe osoby, istniejące i żyjące. Szczególnie chciałam wspomnieć o postaci Luki - ten chłopak miał w sobie to coś. Był bardzo zagadkowy, nie irytował; zwracał na siebie uwagę w najbardziej odpowiednim momencie, po czym wycofywał się na chwilę, aby znów powrócić w wielkim stylu. Fantastyczny. A teraz przejdźmy do oceny głównej bohaterki, czyli Emily (czy na pewno Emily? :p). Pierwsze słowo, które przyszło mi na myśl to genialna. Genialnie wykreowana postać, właściwie dla mnie jest ona idealną postacią żeńską. A to dlaczego? Kiedy akcja zaczyna się toczyć, a ona nie do końca wszystko rozumie - nie załamuje się. Przedstawia ona silną, niezależną kobietę, która jest rozsądna i bardzo zaradna. Z czasem dowiadujemy się o niej nowych rzeczy - jak i ona -  ale się nie poddaje. Dodatkowo jej postać łączy się z wątkiem wewnętrznego rozdarcia - zaufać, czy też nie - co samo w sobie jest bardzo interesujące.  
Podsumowując, "Potomkowie" to książka po której można spodziewać się o wiele więcej niż można przeczytać w opisie. Książka pełna zwrotów akcji, zagadek, wspaniałych postaci i z zakończeniem, które totalnie wbija w fotel. Po takiej powieści nie można nie chcieć więcej. Pani Lee, ja już poproszę kolejną książkę! :)

Moja ocena: 5/6

_____________

Dziękuję wydawnictwu IUVI za możliwość przeczytania książki "Potomkowie" Tosca Lee! :)

_____________

Do następnego, Marta! :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz